Hae
Anni Vallius

Sääntöjen rikkoja?

Muutama päivä sitten minut ja ystäväni poistettiin liikuntaan keskittyneestä facebook-ryhmästä. Kyseisessä ryhmässä on tarkoitus jakaa liikuntaan liittyviä asioita. Olemme usein jakaneet blogejamme siellä, koska useat muut liikunta-alan ”ammattilaiset” ovat jakaneet postauksiaan ryhmässä (samalla mainostaen itseään). En oikein vieläkään tiedä mikä oli tarkalleen syynä meidän poistamiseen. Oliko se sen vuoksi, että postasimme jonkun mielestä liian usein? lähtivätkö aiheet harhailemaan liikaa?  vähäisen tuotesijoittelunko takia? vai oliko syynä se, että olemme fitnessmallikisaajia?

Facebook-ryhmästä poistaminen ei minua itsessään järkytä vaan pikemminkin se tapa millä se tehtiin. Jos tekemiseni oli jotakuta loukannut tai häirinnyt olisin mielellään kuullut varoituksen sanan ylläpidolta. Sen sijaan minut poistettiin ilman varoituksen sanaa. Tämän jälkeen ryhmään olikin ilmestynyt ylläpitäjältä vuodatus tapahtuneesta. Julkisen viestin voit lukea alhaalta.

Tästä varsin omaa selkää taputtavasta viestistä käy ilmi syy poistamiseemme: kirjoituksistamme juontaneet valitukset ja ilmiannot. Näköjään kymmenet ryhmässä jakamamme kirjoituksemme ovat sivunneet liikaa ryhmän kultaista sanomaa.

Myönnän, että olen julkaissut ryhmässä kirjoituksia, joissa en ole keskittynyt liikuntaan. Kuitenkin suurin osa tuotoksistani on keskittynyt juurikin liikkumiseen tai hyvinvointiin. En osannut kuvitellakaan, että muiden aiheiden käsitteleminen olisi aiheuttanut näin paljon närää. Olemme molemmat saaneet enemmän tai vähemmän asiattomia kommentteja ryhmässä, mutta en ollut aikaisemmin antanut niiden vaikuttaa minuun. Nyt kuitenkin tuntuu että asiattomuus ja haukkuminen on suvaitumpaa tässä ”yhteisöllisyyteen perustuvassa ryhmässä” kuin meidän työn jälki.

Olen pettynyt epäammattimaiseen ylläpitoon, joka ei kyennyt käsittelemään aihetta meidän kanssa ja julkaisi vuodatuksensa kaikkien nähtäväksi vasta meidät poistettua ryhmästä. Olen surullinen niiden puolesta, jotka lukevat sääntöjä kuin piru raamattua ja kokevat tärkeämmäksi valittaa kuin antaa muiden lukea. Eniten minua kuitenkin ihmetyttävät ne ketkä nauttivat siitä, että lähtevät asiattomasti haukkumaan niitä, jotka laittavat itsensä likoon.

Olen pelkästään halunnut jakaa ajatuksiani ja kokemuksiani muille. Sekä edelleen myös teen (ainakin toistaiseksi) kaiken työn blogissani ilmaiseksi. Ehkäpä jos menen puskaan istumaan perunasäkki päälläni huutelemaan anonyymisti treenivinkkejä hattu kourassa, niin sitten kelpaa. Ilman ”itseni mainostamista”.

En nyt sentään tämän vuoksi yöuniani menettänyt. Ajattelin kuitenkin vielä kerran ihmetellä ääneen fb -ryhmien ihmeellistä maailmaa, jota en taida koskaa tulla täysin ymmärtämään. Tämä on viimeinen kerta kun laitan lusikkani tähän soppaa, heh.

Peace and love <3

Kuvat: Janica Grönqvist

Instagram @avatraining
Snapchat @annivall
Facebook www.facebook.com/anni.personaltraining
Tilaa kanavani Youtubessa: avatraining

Hyvällä ruoalla tuloksiin!

Liikunta, lepo, ja terveellinen ruokavalio ovat terveellisen elämän kulmakivet. Näistä kolmesta ruokavalion ylläpitäminen on usein haastavinta. Omien ruokailutottumusten muuttaminen ja parantaminen ei tarvitse kuitenkaan tarkoittaa jatkuvaa näläntunnetta tai huonolta maistuvia ruokia. Tärkeintä on saada ruokavalio säännölliseksi, monipuoliseksi ja ravitsevaksi. Rajut muutokset ruokavaliossa jäävät yleensä lyhytikäisiksi ja nopeasti palataankin vanhoihin kaavoihin. Kannattaa mieluummin alkuun valita itselleen vain pari asiaa, joita pyrkii kehittämään, tällöin ei haukkaa liian isoa palaa kerralla. Kaikkea ei tarvitse muuttaa heti!


Valitse esimerkiksi kaksi alla olevista:

 Syö vähintään 500g kasviksia päivässä
Herkuttele vain kerran viikossa
Syö säännöllisesti noin 3 tunnin välein
Juo vähintään 2,5 litraa vettä päivässä
Syö enemmän täysjyvätuotteita
Syö ravitseva aamupala joka aamu

tai päätä omat kaksi, omien tavoitteidesi mukaan.

Perusruokavalion merkitys kuntoilijalle

-ylläpitää terveyttä ja hyvinvointia
-tehostaa harjoittelua
-parantaa harjoittelun tuloksellisuutta

Kuntoilijan ruokavalion perusteet
-tavoitteen mukainen energiansaanti
-säännöllinen ateriarytmi
-sopivasti proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvoja
-riittävästi nesteitä
-ruokavalion laatu

Liian niukka energian saanti
-vaikeuttaa harjoittelua
-hidastaa kehitystä
-lisää ylirasittumisen riskiä
-liiallinen energiansaanti kerryttää lihasmassan ohella rasvakudosta

Syö hyvin, voi paremmin ja treenaa tehokkaammin!

Kuvat: Epic

Seuraa myös:

Instagram @avatraining
Snapchat @annivall
Facebook www.facebook.com/anni.personaltraining
Tilaa kanavani Youtubessa: avatraining